Financijska pismenost mladih ključna je jer im omogućuje da steknu vještine i znanja potrebna za donošenje informiranih financijskih odluka. Mladi se suočavaju s brojnim financijskim izazovima poput školovanja, studiranja, zapošljavanja i osamostaljivanja. Financijski pismeni mladi su u prednosti jer razumiju osnove budžetiranja, štednje, kredita, ulaganja i poreza, što im pomaže da donose odluke u skladu s vlastitim ciljevima i vrijednostima.
U svjetskoj studiji, OECD je otkrio sveobuhvatno nisku financijsku pismenost u svim zemljama. Manje od polovice ispitanika uspjelo je postići minimalnu ocjenu ciljnog ponašanja, odražavajući koliko dobro osoba prepoznaje i djeluje na koncepte kao što su štednja, dugoročno planiranje te nadzor i kontrola nad vlastitim financijama.
Allianz je proveo istraživanje financijske pismenosti nad 900 mladih osoba (18 – 32) na šest tržišta (Njemačka, Italija, Španjolska, Francuska, Ujedinjeno Kraljevstvo i Australija).
Sveukupno, otprilike 50 % ispitanika osjeća se sigurnim u svoje financijsko znanje/sposobnost. Najveće samopouzdanje imaju u UK-u (70 %), a najmanje u Italiji (30 %). Zabilježena financijska pismenost znatno je viša kod mladih muškaraca (61 %) u usporedbi s mladim ženama (44 %).
Unatoč razlikama koje su specifične za zemlju i spol, primjećujemo da se želje ljudi za poboljšanjem njihove financijske kompetencije razlikuju ne samo među tržištima, već ovise i o preferencijama pojedinaca.
Financijska pismenost na djelu: ulaganje
Ljudi na svim tržištima vrlo jasno razlikuju financijsku kompetenciju koja znači „upravljanje svojim financijama“, a ne samo poznavanje financijskih proizvoda ili žargona. To objašnjava zašto samo dio ispitanika koji tvrde da imaju financijsko samopouzdanje to samopouzdanje i koriste na djelu.
Oko 30 % mladih izjavljuje da je već počelo ulagati, dok svaki četvrti uopće ne želi ulagati.
Opet uočavamo rodne razlike: 40 % muškaraca već je investiralo u usporedbi s 24 % mladih žena.
Financijska pismenost na djelu: osiguranje
Jedan od pet ispitanika smatra se vrlo dobro informiranim o tome kako proizvodi osiguranja mogu povećati njihovu financijsku stabilnost.
Opet možemo uočiti rodnu razliku u prijavljenom znanju o proizvodima osiguranja: 27 % muškaraca osjeća se dobro informirano u usporedbi sa 16 % žena. Spremnost da se dobije više informacija o temi podjednako je visoka kod svih spolova.
Kako informirati mlade o financijskim temama?
Ukratko, postoji veliki potencijal za obrazovanje mladih odraslih o financijskim temama i njihovo poticanje da to znanje provedu u djelo. Kad smo pitali sudionike o tome koje izvore koriste da bi se obrazovali, uglavnom su svi sudionici izjavili da financijske teme pretražuju na internetu, uključujući podcaste, forume i izravne tražilice. Unatoč tomu, manje od polovice mladih informacije na internetu o financijskim temama smatra pouzdanima (unatoč iznimci Ujedinjenog Kraljevstva i Australije).
Što mi radimo?
Allianz Hrvatska zajednički s Hrvatskim uredom za osiguranje (HUO) i drugim osiguravajućim društvima provodi projekt financijskog opismenjavanja na području osiguranja – „Sigurnije sutra“.
Posjeti mrežnu stranicu Sigurnije sutra gdje ćeš pronaći važne informacije iz svijeta osiguranja, naučiti kako se od rizika osigurati i financijski zaštititi i doznati zašto je danas (možda više nego ikad prije) važno imati osiguranje.