• Iznimno snažan rast: Globalni premium skup porastao je za +7,5 % u 2023. – što je najbrži porast od 2006., godine prije GFC-a

• Hrvatska: Podijeljeno tržište – životno osiguranje u padu, osiguranje imovine i osiguranje od nezgoda u porastu

• Osiguranje dolazi u fokus: Preventivne mjere, nove tehnologije i pametna partnerstva mogu pomaknuti granice osiguranja – ali ih ne mogu ukloniti

• Smanjenje jaza: Premije bi se trebale povećati za 5,5 % godišnje tijekom sljedećeg desetljeća – u skladu s gospodarskim rastom

• Sljedeća granica: Usvajanje GenAI-ja mijenja pravila igre – ima potencijal preskočiti faze uštede troškova i povećanja učinkovitosti 

München, 27. svibnja 2024.

Allianz je objavio svoje najnovije Globalno izvješće o osiguranju koje analizira razvoj tržišta osiguranja u svijetu.

Izuzetno snažan rast

Prema izvješću, globalna industrija osiguranja porasla je za procijenjenih 7,5 % u 2023., bilježeći najbrži rast od 2006., godine prije globalne financijske krize. Sve u svemu, osiguravatelji diljem svijeta prikupili su 6,2 trilijuna eura u premijama životnog osiguranja (2.620 milijardi eura), osiguranja imovine i osiguranja od nezgode (2.153 milijarde eura) te zdravstvenog (1.427 milijardi eura) osiguranja. Samo tijekom zadnjih triju godina, globalni prihod od premija porastao je za nevjerojatnih 1,1 bilijun EUR ili 21,5 %. Međutim, snažan razvoj mora se promatrati u kontekstu visoke inflacije. U stvarnom smislu, slika postaje sve manje impresivna. Realne premije gotovo su stagnirale, porasle su za samo 0,7 % od 2020.

Za razliku od 2022., kada je globalno povećanje premije ponajprije potaknuo segment osiguranja imovine i osiguranja od nezgode, rast u 2023. bio je uravnoteženiji. Sva tri segmenta zabilježila su prilično slična povećanja, pa je tako životno osiguranje poraslo 8,4 %, osiguranje imovine i osiguranje od nezgoda 7,0 % i zdravstveno osiguranje 6,6 %. Oporavak segmenta životnog osiguranja – koji je porastao za samo 3,1 % u 2022. – uglavnom je potaknut Azijom (bez Japana) koja je porasla za 16,2 % i sada je najveće tržište životnih osiguranja na svijetu, ispred zapadne Europe, s globalnim tržišnim udjelom od 30,0 %. U segmentu osiguranja imovine i osiguranja od nezgoda, Sjeverna Amerika (+7,1 %) ostala je daleko najveće tržište (globalni tržišni udio: 54,2 %). Premije u Aziji (bez Japana) porasle su za 6,6 %, dok je globalni tržišni udio regije ostao na 15,5 %.

Dok u mnogim drugim industrijama tradicionalna tržišta gube na važnosti u odnosu na nova tržišta u nastajanju, globalnom industrijom osiguranja još uvijek dominira SAD. Zapravo, tijekom zadnjeg desetljeća američko tržište osiguranja moglo bi čak povećati svoj globalni tržišni udio, s već impresivnih 41,3 % na nevjerojatnih 44,2 %. Međutim, ostala „stara“ tržišta poput zapadne Europe (-6,7pp) i Japana (-2,8pp) razvijala su se više-manje očekivano, gubeći tržišni udio, prije svega u korist Kine koja bi mogla gotovo udvostručiti svoj globalni udio na 10,6 %.

Hrvatska: Podijeljeno tržište – životno osiguranje u padu, osiguranje imovine i osiguranje od nezgoda u porastu

Hrvatsko je tržište osiguranja u 2023. godini u padu: prihod od premija smanjen je za 1,1 posto na 1,7 milijardi eura. Međutim, ovaj ishod krije vrlo različita kretanja u segmentu životnog osiguranja i osiguranja imovine, odnosno osiguranja od nezgoda. Dok su u prvoj godini premije pale drugu godinu zaredom, za velikih 23,9 % (na temelju podataka za treće tromjesečje), u drugoj su premije porasle za snažnih 6,6 %, ne samo zahvaljujući rastu cijena. Kao posljedica toga, premium fond u osiguranju imovine i osiguranju od nezgoda sada je skoro četiri puta veći nego u segmentu životnog osiguranja. U sljedećem desetljeću očekujemo povratak na uravnoteženiji rast, od ukupno 4,3 % godišnje.

U fokusu je osiguranje 

Kako rizici rastu u cijelom svijetu, u fokus dolaze ograničenja osiguranja. Preventivne mjere, nove tehnologije i pametna partnerstva mogu pomaknuti ograničenja osiguranja, ali ih ne mogu ukloniti. Izgovor za osiguranje – putem umjetno niskih cijena neprilagođenih riziku – dovodi do prekomjerne izloženosti riziku i sve viših iznosa gubitaka. Kompromis između priuštivosti i mogućnosti osiguranja – ili, općenito, između našeg trenutačnog i održivog stila života – još uvijek se može riješiti; ali potrebni kompromisi neće biti bezbolni ni besplatni. „U konačnici, svladavanje klimatske krize nije samo pitanje politike i novca, već i individualne odgovornosti“, rekao je Ludovic Subran, glavni ekonomist Allianza. „Svijet koji se ne može osigurati ne bi bio samo svijet koji se nije uspio nositi s klimatskim promjenama, već i metafora za kolektivni etički neuspjeh u kojem svaki pojedinac izbjegava svoju moralnu obvezu smanjenja emisije ugljika.“

Smanjenje jaza

Tijekom sljedećeg desetljeća očekuje se da će globalno tržište osiguranja rasti po godišnjoj stopi od 5,5 %, tj. po točno istoj stopi kao i globalni BDP; u prethodnim je desetljećima rast osiguranja zaostajao za gospodarskim rastom. Težišta će se u trima segmentima promijeniti. Segment osiguranja imovine i osiguranja od nezgode rast će za 4,7 % godišnje, nakon što je rastao 5,0 % godišnje u prethodnih deset godina, jer će povećanja cijena povezanih s inflacijom nestati. Očekuje se da će i segment zdravstvenog osiguranja rasti malo sporije – ali uz 7,3 % godišnje, porast ostaje visok. Nasuprot tomu, segment životnog osiguranja mogao bi rasti za 5,1 % godišnje (u odnosu na 3,5 % godišnje), zahvaljujući višim kamatnim stopama. Sve u svemu, globalni premium fond trebao bi se povećati za gotovo 5 trilijuna eura.

Većina ovakvog rasta bit će u segmentu životnog osiguranja (1,887 milijardi eura), pri čemu će Azija (bez Japana) ostati pokretač rasta globalnog životnog poslovanja (+7,3 % godišnje). Regija bi trebala činiti polovicu rasta apsolutne premije (928 milijardi eura), više od Sjeverne Amerike (377 milijardi eura) i Europe (323 milijarde eura) zajedno. Dok će Kina (+7,7 % godišnje) i dalje dominirati regijom u apsolutnom iznosu, pravi šampion rasta u sljedećem desetljeću vjerojatno će biti Indija (+13,6 % godišnje).

U segmentu osiguranja imovine i osiguranja od nezgoda, dodatne premije iznosit će 1,427 milijardi eura do 2034. Unatoč izrazito većem rastu u Aziji (bez Japana: 7,1 % godišnje) nego u Sjevernoj Americi (3,8 % godišnje), u apsolutnim pojmovima, potonja će regija očito dominirati: dodatne premije od 584 milijarde eura u Sjevernoj Americi naspram 376 milijardi eura u Aziji (bez Japana) i 184 milijarde eura u zapadnoj Europi.

„Dobri izgledi za premiju ne bi trebali dovesti do zadovoljstva u industriji“, rekao je Arne Holzhausen, koautor izvješća. „Najveći je izazov za industriju obrana njezine važnosti od sve nametljivije države. Sve veća polarizacija i nejednakost prijete potkopavanjem društvenog tkiva. Kako se nositi s tim izazovima, održavajući svoju društvenu relevantnost kao pokretača jednakosti i jedinstva, središnji je zadatak industrije osiguranja u nadolazećim godinama.“

Sljedeća granica

Umjetna inteligencija (AI) može poremetiti industrije na temeljnim razinama – od poslovnog modela do lanca vrijednosti. Međutim, malo se industrija oslanja na temelj umjetne inteligencije – podatke – tako jako kao industrija osiguranja, što vještinu umjetne inteligencije čini ključnim konkurentskim diferencijatorom u budućnosti. U prošlosti industrija osiguranja nije bila baš na čelu rasta produktivnosti. Usvajanje GenAI-ja ima potencijal za preskakanje faze uštede troškova i povećanja učinkovitosti. „AI nije čarobni štapić za rješavanje svih problema", rekla je Patricia Pelayo Romero, koautorica izvješća. „Ali ima značajan potencijal pomoći u smanjenju sigurnosnih nedostataka poboljšanjem dostupnosti, priuštivosti i pristupačnosti osiguranja zahvaljujući povećanoj personalizaciji i poboljšanoj isplativosti.“

 [1] Svi izračuni temelje se na tečajevima za 2023. godinu. 

Premije osiguranja*

 

Milijardi EUR

CAGR*

 

2022.

2023.

2034.

2024. – 34. (%)

Zapadna Europa

1.338

1.390

2.002

3,4

Sjeverna Amerika

2.710

2.886

5.016

5,2

Japan

278

300

388

2,4

Azija bez Japana

1.130

1.268

2.816

7,5

Kina

599

654

1.472

7,7

Ostatak svijeta

311

355

951

9,4

Hrvatska

1,7

1,7

2,6

4,3

Svijet

5.767

6.200

11.173

5,5

* Na temelju tečaja iz 2023.
** Složena godišnja stopa rasta

Allianzovu interaktivnu Globalnu kartu osiguranja možete pronaći na našoj mrežnoj stranici:
https://www.allianz.com/en/economic_research/research-data/global-insurance-map.html

Istraživanje je dostupno ovdje: 
https://www.allianz.com/en/economic_research.html

Za dodatne informacije možete se obratiti:

Lorenzu Weimannu
Telefon: +49 89 3800 16891
e-adresa: lorenz.weimann@allianz.com

O Allianzu
Allianz Grupa jedan je od vodećih svjetskih osiguravatelja i upravitelja imovinom s oko 125 milijuna* privatnih i korporacijskih klijenata u gotovo 70 zemalja. Klijentima tvrtke Allianz na raspolaganju je širok raspon osiguravajućih usluga za osobno osiguranje i osiguranje društava, koje obuhvaćaju životno i zdravstveno osiguranje, osiguranje imovine te usluge pomoći pri osiguranju kredita i osiguranju globalnog poslovanja. Allianz je jedan od najvećih svjetskih investitora, upravljajući s oko 746 milijardi eura** uime svojih klijenata osiguranja. Nadalje, naši upravitelji imovinom PIMCO i Allianz Global Investors upravljaju s oko 1,8 trilijuna eura** imovine trećih strana. Zahvaljujući svojim ulagačkim odlukama i tomu što smo u svoje poslovanje uveli sustavnu integraciju ekoloških i socijalnih kriterija, vodeći smo osiguravatelj na indeksu održivosti Dow Jones. U 2023. više od 157.000 zaposlenika ostvarilo je ukupni obujam poslovanja od 161,7 milijardi eura i operativnu dobit od 14,7 milijardi eura za grupu.

* To uključuje i nekonsolidirane subjekte s kupcima Allianza.
** Od 31. ožujka 2024.

Kao i uvijek, na te se procjene odnosi izjava o odricanju od odgovornosti, koja se navodi u nastavku.

Upozorenje o budućim izjavama
Ovaj dokument obuhvaća izjave o budućim očekivanjima, koje se temelje na trenutačnim stavovima i pretpostavkama te mogu obuhvaćati poznate i nepoznate rizike i nepredvidive čimbenike. Stvarni rezultati, uspješnost ili događaji mogu se znatno razlikovati od onih koji se navode ili se daju naslutiti u takvim izjavama o budućnosti.

Do takvih odstupanja može doći zbog promjena u čimbenicima koji uključuju, ali nisu ograničeni na: (i) promjenu općih gospodarskih uvjeta i konkurentnosti, a posebice kad je riječ o osnovnoj djelatnosti i ključnim tržištima Grupe Allianz; (ii) uspješnost financijskih tržišta (posebice na tržišnu nestabilnost, likvidnost i kreditne događaje); (iii) štetan publicitet, regulatorne radnje ili sudske sporove u odnosu na Allianz Group, druge poznate tvrtke i djelatnost financijskih usluga općenito; (iv) učestalost i ozbiljnost osiguranoga štetnog događaja, što uključuje prirodne nepogode i nastanak troškova štete; (v) razinu i kretanje smrtnosti i boležljivosti; (vi) razinu postojanosti; (vii) raspon kreditnih izvedenica, posebice u bankarstvu; (viii) razinu kamatnih stopa; (ix) stopu valutnih tečajeva, ponajviše valutnog tečaja EUR/USD; (x) promjene zakonodavstva i regulativa, što uključuje porezne regulative; (xi) učinak preuzimanja, što uključuje povezana pitanja integracije i mjere reorganizacije; te (xii) opće čimbenike konkurentnosti koji vrijede za svaki slučaj na lokalnoj, regionalnoj, nacionalnoj i/ili globalnoj razini. Mnoge od tih promjena mogu se pogoršati zbog terorističkih aktivnosti.

Nepostojanje obveze ažuriranja
Allianz nije obvezan ažurirati nijednu informaciju ili izjavu o budućnosti koja se ovdje navodi, osim informacija za koje je zakonski propisano da se moraju otkriti.

Napomena o zaštiti privatnosti
Allianz SE predan je zaštiti vaših osobnih podataka. Više možete pronaći u našoj Izjavi o privatnosti