München, 27. svibnja 2024.
Allianz je objavio svoje najnovije Globalno izvješće o osiguranju koje analizira razvoj tržišta osiguranja u svijetu.
Izuzetno snažan rast
Prema izvješću, globalna industrija osiguranja porasla je za procijenjenih 7,5 % u 2023., bilježeći najbrži rast od 2006., godine prije globalne financijske krize. Sve u svemu, osiguravatelji diljem svijeta prikupili su 6,2 trilijuna eura u premijama životnog osiguranja (2.620 milijardi eura), osiguranja imovine i osiguranja od nezgode (2.153 milijarde eura) te zdravstvenog (1.427 milijardi eura) osiguranja. Samo tijekom zadnjih triju godina, globalni prihod od premija porastao je za nevjerojatnih 1,1 bilijun EUR ili 21,5 %. Međutim, snažan razvoj mora se promatrati u kontekstu visoke inflacije. U stvarnom smislu, slika postaje sve manje impresivna. Realne premije gotovo su stagnirale, porasle su za samo 0,7 % od 2020.
Za razliku od 2022., kada je globalno povećanje premije ponajprije potaknuo segment osiguranja imovine i osiguranja od nezgode, rast u 2023. bio je uravnoteženiji. Sva tri segmenta zabilježila su prilično slična povećanja, pa je tako životno osiguranje poraslo 8,4 %, osiguranje imovine i osiguranje od nezgoda 7,0 % i zdravstveno osiguranje 6,6 %. Oporavak segmenta životnog osiguranja – koji je porastao za samo 3,1 % u 2022. – uglavnom je potaknut Azijom (bez Japana) koja je porasla za 16,2 % i sada je najveće tržište životnih osiguranja na svijetu, ispred zapadne Europe, s globalnim tržišnim udjelom od 30,0 %. U segmentu osiguranja imovine i osiguranja od nezgoda, Sjeverna Amerika (+7,1 %) ostala je daleko najveće tržište (globalni tržišni udio: 54,2 %). Premije u Aziji (bez Japana) porasle su za 6,6 %, dok je globalni tržišni udio regije ostao na 15,5 %.
Dok u mnogim drugim industrijama tradicionalna tržišta gube na važnosti u odnosu na nova tržišta u nastajanju, globalnom industrijom osiguranja još uvijek dominira SAD. Zapravo, tijekom zadnjeg desetljeća američko tržište osiguranja moglo bi čak povećati svoj globalni tržišni udio, s već impresivnih 41,3 % na nevjerojatnih 44,2 %. Međutim, ostala „stara“ tržišta poput zapadne Europe (-6,7pp) i Japana (-2,8pp) razvijala su se više-manje očekivano, gubeći tržišni udio, prije svega u korist Kine koja bi mogla gotovo udvostručiti svoj globalni udio na 10,6 %.
Hrvatska: Podijeljeno tržište – životno osiguranje u padu, osiguranje imovine i osiguranje od nezgoda u porastu
Hrvatsko je tržište osiguranja u 2023. godini u padu: prihod od premija smanjen je za 1,1 posto na 1,7 milijardi eura. Međutim, ovaj ishod krije vrlo različita kretanja u segmentu životnog osiguranja i osiguranja imovine, odnosno osiguranja od nezgoda. Dok su u prvoj godini premije pale drugu godinu zaredom, za velikih 23,9 % (na temelju podataka za treće tromjesečje), u drugoj su premije porasle za snažnih 6,6 %, ne samo zahvaljujući rastu cijena. Kao posljedica toga, premium fond u osiguranju imovine i osiguranju od nezgoda sada je skoro četiri puta veći nego u segmentu životnog osiguranja. U sljedećem desetljeću očekujemo povratak na uravnoteženiji rast, od ukupno 4,3 % godišnje.
U fokusu je osiguranje
Kako rizici rastu u cijelom svijetu, u fokus dolaze ograničenja osiguranja. Preventivne mjere, nove tehnologije i pametna partnerstva mogu pomaknuti ograničenja osiguranja, ali ih ne mogu ukloniti. Izgovor za osiguranje – putem umjetno niskih cijena neprilagođenih riziku – dovodi do prekomjerne izloženosti riziku i sve viših iznosa gubitaka. Kompromis između priuštivosti i mogućnosti osiguranja – ili, općenito, između našeg trenutačnog i održivog stila života – još uvijek se može riješiti; ali potrebni kompromisi neće biti bezbolni ni besplatni. „U konačnici, svladavanje klimatske krize nije samo pitanje politike i novca, već i individualne odgovornosti“, rekao je Ludovic Subran, glavni ekonomist Allianza. „Svijet koji se ne može osigurati ne bi bio samo svijet koji se nije uspio nositi s klimatskim promjenama, već i metafora za kolektivni etički neuspjeh u kojem svaki pojedinac izbjegava svoju moralnu obvezu smanjenja emisije ugljika.“
Smanjenje jaza
Tijekom sljedećeg desetljeća očekuje se da će globalno tržište osiguranja rasti po godišnjoj stopi od 5,5 %, tj. po točno istoj stopi kao i globalni BDP; u prethodnim je desetljećima rast osiguranja zaostajao za gospodarskim rastom. Težišta će se u trima segmentima promijeniti. Segment osiguranja imovine i osiguranja od nezgode rast će za 4,7 % godišnje, nakon što je rastao 5,0 % godišnje u prethodnih deset godina, jer će povećanja cijena povezanih s inflacijom nestati. Očekuje se da će i segment zdravstvenog osiguranja rasti malo sporije – ali uz 7,3 % godišnje, porast ostaje visok. Nasuprot tomu, segment životnog osiguranja mogao bi rasti za 5,1 % godišnje (u odnosu na 3,5 % godišnje), zahvaljujući višim kamatnim stopama. Sve u svemu, globalni premium fond trebao bi se povećati za gotovo 5 trilijuna eura.
Većina ovakvog rasta bit će u segmentu životnog osiguranja (1,887 milijardi eura), pri čemu će Azija (bez Japana) ostati pokretač rasta globalnog životnog poslovanja (+7,3 % godišnje). Regija bi trebala činiti polovicu rasta apsolutne premije (928 milijardi eura), više od Sjeverne Amerike (377 milijardi eura) i Europe (323 milijarde eura) zajedno. Dok će Kina (+7,7 % godišnje) i dalje dominirati regijom u apsolutnom iznosu, pravi šampion rasta u sljedećem desetljeću vjerojatno će biti Indija (+13,6 % godišnje).
U segmentu osiguranja imovine i osiguranja od nezgoda, dodatne premije iznosit će 1,427 milijardi eura do 2034. Unatoč izrazito većem rastu u Aziji (bez Japana: 7,1 % godišnje) nego u Sjevernoj Americi (3,8 % godišnje), u apsolutnim pojmovima, potonja će regija očito dominirati: dodatne premije od 584 milijarde eura u Sjevernoj Americi naspram 376 milijardi eura u Aziji (bez Japana) i 184 milijarde eura u zapadnoj Europi.
„Dobri izgledi za premiju ne bi trebali dovesti do zadovoljstva u industriji“, rekao je Arne Holzhausen, koautor izvješća. „Najveći je izazov za industriju obrana njezine važnosti od sve nametljivije države. Sve veća polarizacija i nejednakost prijete potkopavanjem društvenog tkiva. Kako se nositi s tim izazovima, održavajući svoju društvenu relevantnost kao pokretača jednakosti i jedinstva, središnji je zadatak industrije osiguranja u nadolazećim godinama.“
Sljedeća granica
Umjetna inteligencija (AI) može poremetiti industrije na temeljnim razinama – od poslovnog modela do lanca vrijednosti. Međutim, malo se industrija oslanja na temelj umjetne inteligencije – podatke – tako jako kao industrija osiguranja, što vještinu umjetne inteligencije čini ključnim konkurentskim diferencijatorom u budućnosti. U prošlosti industrija osiguranja nije bila baš na čelu rasta produktivnosti. Usvajanje GenAI-ja ima potencijal za preskakanje faze uštede troškova i povećanja učinkovitosti. „AI nije čarobni štapić za rješavanje svih problema", rekla je Patricia Pelayo Romero, koautorica izvješća. „Ali ima značajan potencijal pomoći u smanjenju sigurnosnih nedostataka poboljšanjem dostupnosti, priuštivosti i pristupačnosti osiguranja zahvaljujući povećanoj personalizaciji i poboljšanoj isplativosti.“